Vem Vill Leva För Evigt? || En ny Sims 4 utmaning

Koncept: Skapa en familj på 8 spöken, alla och envar med sin egna förbannelse och länk till den jordiska sfären som håller dem fast. Flytta in dem i ett stort gods där de har allt de kan önska. Förutom det som många fruktar mest: Möjligheten att dö och gå vidare till den andra sidan. Din uppgift är att hjälpa dessa 8 spöken att bryta sin förbannelse så att deras odödliga själar äntligen kan få vila. Allt detta medan världen utanför godset  där de bor och “lever” fortsätter sin gilla gång, generation efter generation…

Jag har alltid tyckt det är lite tråkigt att det inte finns så många utmaningar som fokuserar på  livsstadiet Spöken. Vilket iofs är lätt att förstå eftersom spöken är odödliga och i vanliga fall allmänt ställer till flödet i en vanligt sim-samhälle. En annan sak som jag alltid har varit barnsligt förtjust i tanken på att se vart en Simvärld skulle ta vägen om jag lämnade den helt åt sitt öde, men aldrig haft tålamod att göra detta på normal – eller lång livslängd. Samtidigt som kort livslängd har känts alldeles för kort tid att hinna med någonting alls. Med det här konceptet så kan jag få det bästa av båda världar!

Hushåll: Skapa 8 simmar som du har i ditt hushåll. De behöver INTE vara släkt om du inte vill det, och kan vara av varierande åldrar. Men det måste finnas minst 3 tjejer/killar och minst en åldring, en vuxen, en ungdom, en tonåring och ett barn. Ge varje Sim en egen bakgrundshistoria kring varför hen dog och blev till ett spöke. Du kan välja vilka egenskaper som helst, men aspirationerna bör väljas med omsorg, då dina Simmar måste klara av att lyfta dessa aspirationer utan att vara del av en vanlig karriär eller möta andra simmar än de som tillhör din aktiva spök-familj!

Hur du skapar ett spöke utan krångel: Med din tilltänkta spök-sim markerad så skriver du in ett av följande cheats i kommandofönstret:

Basegame :

  • traits.equip_trait trait_Ghost_Anger
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Cowplant
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Drown
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Electrocution
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Embarrassment
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Fire
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Hunger
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Laugh
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Oldage
  • traits.equip_trait trait_Ghost_Exhaust

GP02 Spa Day :

  • traits.equip_trait trait_Ghost_Steam

EP03 City Living :

  • traits.equip_trait trait_Ghost_Pufferfish

Exempelvis om du vill ha ett spöke som tog av ilska så skriver du in: traits.equip_trait trait_Ghost_Anger i kommandofönstret.

När sedan din Spök-familj  är färdigt flyttar du dem till valfritt avlägset gods uti ingenstans där de är dömda att spöka och “leva” för alltid. Jag föredrar  den stora 64 X 64 i Windenburg, men alla stora tomter fungerar utmärkt! Bygg efter eget huvud hur stort eller litet du vill. Tänk dock på att dina spöken under en längre period inte kommer att kunna förflyttas sig utanför tomtens gränser (De är jordbundna dit). Så ALLT ett spöke behöver måste verkligen finnas där… Gällande hus-egenskaper så är det fritt att välja helt själv. Men jag tänker att det finns vissa delar där som är mer passande. Exempelvis den som framkallar spöken och den som får gäster att frivilligt att hålla sig borta.

Livslängd: Kort

Hur du spelar: Målet med utmaningen är som sagt att bryta dina 8 orginalspökens förbannelser. Detta görs genom att lyfta  valfri ambition (för barn gäller det att lyfta barnambitionerna) för  att få möjligheterna att komma till liv igen och sluta vara spöken. Men inte bara det. Dina spöken kan bara bli levande igen på tre sätt: Att äta ambrosia, bli frammanade av en Livets Bok” eller genom att önska sig liv genom Önskebrunnen. Så det gäller att planera framåt! När  ett Simspöke har lyft en ambition och dessutom lyckats bli väckt till liv igen har denne två alternativ:

  1. Leva ut resten av sina dagar på godset tillsammans med de som fortfarande är spöken. Du kan då fortfarande spela denne som vanligt. Denne kan då ta ett jobb, men troligtvis inte gifta sig eller skaffa barn.
  2. Flytta ut den levande Simmen till världen utanför och där låta denne leva ut sitt liv, arbeta, bli kär, bilda familj…. Den här simmen kan du inte längre aktivt styra. MEN denne Sims hem är det ENDA hus som du kan besöka som spöke utanför orginaltomtens domäner. Fast bara om denne sim tar med sig ett föremål från sin släkt som har funnits i släkten i minst 1 generation. Så länge släktklenoden finns i familjens ägo kan du även besöka platsen för dess uppställning. Allt eftersom fler simmar återfår sin mänskliga status kommer du ha fler hushåll att bespöka.

Ett barn som redan som liten lyfter sin förbannelse och blir till en riktig pojke (eller flicka ) igen måste av naturliga skäl fortsätta bo kvar på godset tills hen blir vuxen. Hen får gå i skolan och kan träffa skolkamrater både i och utanför hemmet. Observera dock att om hen tar med sig kompisar hem för läxläsning etc så får de andra spökena ALDRIG visa sig, med ett undantag: Och det är under spöktimmarna 22 – 04. Då är det fritt fram att visa sig för intet ont anande gäster. Samma regler som ovan gäller för tonåringar, men betydligt kortare tid. En tonåring kan också dejta och leta efter sin livs kärlek. Men det är på egen risk de följer sin dejt hem. I båda fallen så bor barn och tonåring kvar tills de fyller ungdom. Sedan kan du återigen välja mellan att stanna kvar eller flytta ut.

Det är inte alla som har förmågan att se spöken, eller ens tro på dem. I den här utmaningen så finns det bara fyra tillfällen då spöken kan ses:

  1. De av blodsband bundna spöken. Släktingar och kusiner. Hit räknas också de ursprungliga spökena även om de kanske inte är släkt genom blodsband så är de släkt via ödet
  2. Simmar som har egenskapen “Galen“. Nej de är inte galna på riktigt. Folk bara tror det när de berättar vad de har sett.
  3. Under spöktimmarna varje kväll mellan 22 – 04 då spökena kan komma ut och spöka av hjärtans lust och skrämma ev levande off… jag menar gäster.
  4. Av andra spöken (icke blodsband)

Relationer, giftemål och relationer

Spöken är bara döda, inte hjärtlösa.Vilket innebär att de kan bli förälskade precis som vi. Därför är det helt OK att spöken gifter sig med varandra om tycke uppstår. Men de kan aldrig skaffa barn, ej heller adoptera. De kan även gifta sig med en galen dödlig Sim om de nu är så grymma. För det är ju fortfarande så att de aldrig åldras och den “normala” simmen snabbt utsätts för tidens tand…  Normala Simmar som har valt att bo kvar på godset är fria att gifta sig med vilken dödling som helst om tycke uppstår.

Räkninar: Här är ett litet problem. Så länge det BARA bor spöken på godset så existerar det i sin egen lilla parallella värld. Alltså behöver dina Simmar knappt tjäna några pengar. Men så fort någon som av någon anledning lever (igen) så måste räkningarna betalas. Så tänk på att inte slösa alltför mycket på eventuella intjänade simeloner”

Tips på vägen: MC Command Center kan vara en riktig stöttespelare här! Mha detta mod så kan du få en blomstrande värld utanför spök-bubblan. Du kan också få hjälp här med att styra räkningar.

Aspirations fusk: Aspirations.complete_current_milestone Detta gör färdigt nuvarande aspiration så att även de aspirationer som kräver ett yrke kan användas.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *